Zaterdag 14 maart weer een mooie dag!

14 maart 2015 - Lake Hawea, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen op tijd opgestaan. De zon schijnt dus het belooft een mooie dag te worden. We doen een bakkie bij de camper ruimen het tentzeil op en stoppen het in een plastic zak omdat het zeil erg nat is. Plek zat in onze kleine camper dus dat lukt wel. Gisteravond zijn we nog een stukje gaan wandelen in het bos. Er was een pad net buiten het plaatsje Frans Josef waar ook een terras met uitzichtpunt zou zijn. Ook zouden er glowworms te zien zijn. Een zaklamp mee want je weet maar nooit wie je tegen komt. Wij dat pad in en helemaal naar het eind gelopen. Komen we een hek tegen dat het gesloten is vanwege de aardverschuivingen en dat het niet verantwoord is om verder te gaan. Daar dus maar 180 gemaakt. Na een stukje wandelen dacht ik dat ik een tamme kat over de grond zag kruipen maar vertrouwde het toch niet helemaal. Om de kat niet helemaal uit de boom te kijken probeerde ik zo snel ik maar kon, dat valt voor iemand van 55 jaar niet meer mee, de zaklamp tevoorschijn te toveren. Voordat ik zover was was dat beest natuurlijk alweer uit het zicht verdwenen. Lineke en ik zijn er van overtuigd dat die tamme kat een Possum was. Die was dus helemaal niet bang en liep op zijn gemakje weg. Daarna verder het pad afgelopen en daar zagen we toch wel een gloeiworm. Na een stukje verder wandelen zagen we er steeds meer. Die gloeiwormen zoeken de donkere stukjes in het bos op en lokken met een chemische reactie, waardoor ze licht gaan geven, om motten en andere insecten te vangen en op te peuzelen.
Onderweg kwamen we nog een jongen en een meisje tegen met de zaklamp aan die ook op zoek waren om gloeiwormen te spotten. Uitgelegd dat dat zonder zaklamp beter gaat.
Na het bakje koffie vertrokken over de highway 6 in de richting van Haast. Onderweg de Fox gletsjer gepasseerd en door het alpenland van de Zuidelijke Alpen gereden. We moesten aardige klimmetjes maken en kwamen ook verschillende fietsers tegen. Petje af. Bij Haast hebben we even getankt en het informatiecentrum van de DOC bezocht. Daar was een interessante uitleg over het ontstaan van de Zuidelijke Alpen. De vrouw van de informatie vertelde ook nog welke plekjes leuk waren om te bezoeken op de de weg naar Wanaka. Een ervan was een bezoek aan een waterval en de andere was een bezoek aan een blauwe rivier. Die hebben we onderweg ook nog bekeken. We hebben nog van de lunch genoten en de vele zandvliegjes met ons. Er zaten er wel honderd op ons. Er restte ons niets anders dat een korte lunchpauze te houden. We hebben inmiddels Wanaka Lake achter ons gehouden en staan nu op Kidds Bush Reserve op de noordkant van Lake Hawea. Weer een prachtig plekje. Het is hier echt rustig en een plekje om van te genieten. De zon schijn heerlijk en we nemen een duik. Nou ja. Ik ben niet meer van het koude water. Ik ben meer van het 25 meter bad van een graad of 22 waar je het dan als je genoeg banen zwemt toch wel warm krijgt. Wel met een brilletje natuurlijk want zonder brilletje is ook niks. Lineke, de heldin, heeft wel gezwommen maar die is in de bloei van haar leven en een stuk jonger. Ze zit nu aan de waterkant te genieten van het uitzicht op lake Hawea. Hier doen we het voor!!

1. Angela:
    15 maart 2015
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! heerlijk genieten!
  2. Peter:
    15 maart 2015
    Jos, dat jij je laat aftroeven door je eigen vrouw en dat terwijl jij al die kilometers voorsprong hebt. Zwak momentje ? Ik neem het je niet kwalijk. Top lineke !! Ik zou mijn tempo overigens ook aanpassen aan dit grote avontuur. Later. Gr Peter