8,9,10,11,12-5-2024

12 mei 2024 - Stoupa, Griekenland

8-5-2024

deze Githion camping is echt luxe Direct aan zee, mooi zwembad en mooie sanitaire voorzieningen. We staan nu even in de relaxstand. Mijn hangmat hangt al op.
met het ontbijt genieten we van de mussen die al het opruimwerk voor ons doen.

IMG_0368IMG_0370Niet slecht hè zo’n zwembad met uitzicht op de zee! Alleen die wind, die is best wel fris.IMG_0146Aloe Vera met slakken

IMG_0375Op deze plek komen schildpadden aan land om, vanaf mei, de eieren te leggen.

s Avonds gaan we bij de buren eten bij Taksi Het was heel lekkerceten en ook gezellig. Toch ook wel weer genoten van de ouzo en de Griekse raki.

IMG_0376in de keuken mochten we zelf ons hoofdgerecht uitkiezen

IMG_0380
9-5-2024

vandaag rijden we het middelste schiereiland helemaal af richting de punt. Het schiereiland heet Mani. Een bijzondere cultuur. Er was meer angst voor bloedwraak dan voor vijanden van buitenaf. De dorpen hebben een typische bouw. Een hoog midden gebouw en weinig ramen.

de weg naar beneden is niet voor iedere auto geschikt Zeer steil en bochtig Pffff maar Jos rijdt fantastisch!

IMG_0394

IMG_0390

Ondanks het mindere weer hadden we toch weer mooie vergezichten

IMG_0393IMG_0402Dit kerkje is door alle bewoners van het dorp gezamenlijk gemaakt. Zelfs hun onderlinge rivaliteit was ondergeschikt aan hun geloof.IMG_0404

IMG_0412

IMG_0416
we zoeken een camping op in Stoupa aan de westkant van het schiereiland Mani. Stoupa is ook een klein stadje met hele kleine straatjes, die bijna allemaal 1richtingsverker zijn. Ik ben weer blij dat we een kleine camper hebben IMG_0417Volgens mij staat deze auto al een tijdje stil maar de bougainville groeit er prachtig overheen. IMG_0419 de camping staat bovenop een heuvel En vlakbij is een klein strandje waar we hopelijk morgen kunnen zwemmenIMG_0421

IMG_0424Je hebt prachtig gerenoveerde huizen De combinatie van de natuursteen met de kleur van de kozijnen is soms zo mooi!

en wat schetst onze verbazing Stopt er een auto en het raam wordt opengedraaid, wordt er gezegd: Dit geloof je niet!
Komen Carlies en Tinus uit de auto gestapt.

IMG_0425
we spreken natuurlijk af om de andere morgen nog even koffie te drinken in hun appartement dat ook maar 300 meter van onze camping vandaan is. Hoe bijzonder!

IMG_0430Maar eerst even een biefstukje bakken.

10-5-2024

omdat het weer weer  tegenvalt pakken eerst alles in en rijden met de camper naar Tinus en Carlies.
Wat hebben die ook een mooi plekje met uitzicht op zee!

IMG_0432

het was stikgezellig!
Om een uur of 1 rijden we richting Kalamata Op zoek naar de zon.?

IMG_0439

De uitzichten van Westelijk Mani zijn weer prachtig.

IMG_0448

we rijden Kalamata voorbij en rijden door naar het zuidelijkste puntje van het westelijk schiereiland.

We stoppen in een dorpje Koroni Waar het heel hard waait en daardoor ook koud aanvoelt. We wandelen door het stadje en daar is echt veel achterstallig onderhoud. Als mensen hun huizen verlaten dan kijkt niemand er meer naar om.

IMG_0452

IMG_0457

We rijden door en vinden een camping Anemomilos in Foinikkountas.

IMG_0460IMG_0465
we vinden een prachtig plekje recht aan zee.IMG_0469
dit ziet er beter uit toch!

IMG_0418

11-5-2024

we krijgen prachtige foto’s uit Nederland toegestuurd van het Noorderlicht dat zelfs in De Heen te zien was.

fa67c5a3-9b5d-48f8-ba3f-91bf37b1120d
Had dat ook graag gezien. maar je kunt niet alles hebben.

Vanaf het dorp kun je een fietspad volgen richting watermolens. Het weer is er geschikt voor. Onderweg krijgen we zelfs een beetje regen.

IMG_0478IMG_0486
het pad fietsen we niet helemaal af omdat we niet precies wisten of we nog goed zaten.
terug op de camping pakken donkere wolken zich samen en krijgen we regen en onweer.
gelukkig maakt het kacheltje in de camper het lekker aangenaam

IMG_0487
12-5-2024

Moederdag! Van de buren krijgen we vers geperste sinaasappelsap Heerlijk en eindelijk is het prachtig weer. Dus even strand relax dagje.

IMG_0489
suppen en zwemmen!

1. Goorden:
    12 mei 2024
    ik kan niet alles onthouden, maar geniet van jullie reis
  2. Carlies:
    12 mei 2024
    Zooooooo bijzonder ....zooooo leuk ; van Walcheren tot de Peloponesos komen wij elkaar tegen.
    We'll meet again !!!
  3. Groetjes, Hein en Elly:
    12 mei 2024
    Weer mooie foto's en zo te horen genieten jullie van je reis! Veel plezier verder!
  4. Lineke Kodde Deurloo:
    13 mei 2024
    Leuk Die reacties ! we genieten zeker!
  5. Adrie:
    13 mei 2024
    Weer mooie foto's, inclusief het Noorderlicht.
    Geniet lekker verder.
    Voordat je het weet zit je weer achter de bloemkool :)
  6. Marga Bastiaanse:
    14 mei 2024
    Hallo Lineke en Jos,
    Heel bijzonder wat jullie allemaal zien en beleven!
    Wij zijn net terug van een paar dagen Berlijn. Ook leuk maar niet te vergelijken met jullie reis. Leuk om er op deze manier getuigen van te kunnen zijn.

Jouw reactie