5/6/7-5-204

7 mei 2024 - Nafplio, Griekenland

5-5-2024

In Nederland vieren ze Bevrijdingsdag en hier zijn ze nog in de ban van Pasen. Tot 3 uur werd er gefeest en vuurwerk afgestoken.

IMG_0228
S Morgens liepen we door het stadje en op verschillende plaatsen roken we de geur van gebarbecuede lam. Dat is hier de traditie van eeuwen oud.IMG_0233

IMG_0234

Alleen de bakker was open. De vitrine was gevuld met heerlijke zoete en hartige, prachtig versierde versnaperingen. We hebben ons zelf even verwend!

Op het plein voor de kerk zagen we de restanten van het feest. Overal lag kaarsvet. Elk jaar wordt de Paasvlam overgevlogen vanuit Israël om de wederopstanding van Jesus met het heilige vuur te herdenken.

IMG_0235

0a094839-5ff6-49a8-b69d-dcbd52b5ec8eom elf uur lekker tijd met het thuisfront. Even facetimen met Fleur!
Vandaag rijden we door naar Nafplio. Weer zo’n prachtige stad. Met een fort op de berg gebouwd en een nog groter fort op de naast liggende berg. We vonden een plekje aan de haven en zijn de stad ingelopen.

IMG_0298

En beide forten beklommen.

IMG_0243IMG_0251IMG_0258IMG_0264Prachtig bloeiende cactussen. En mooie vergezichten. Het tweede fort was effe klimmen. Ik denk wel 1000 treden, dus onze workout hebben we ook wel weer gehad. Maar het was weer de moeite waard.IMG_0273
 IMG_0275IMG_0281IMG_0285IMG_0289Natuurlijk nog een kerk bezichtigd

IMG_0292
Er zijn weinig momenten dat je als vrouw geen omkijken hebt naar vader én kind. Hier wel. Ze genieten allebei. Het is ook een rage hier.

IMG_0304Zo mooi!

6-5-2024

Ons uitzicht de volgende morgen. Hier zie je duidelijk de 2 forten.

IMG_0305
We besluiten om vandaag weer even heel veel oude meuk te gaan bekijken en rijden eerst naar Mycene. Ook weer een heel groots fort. Daarna reden we door naar Nemea. Dat was iets interessanter voor ons. Daar werden in 570 BC al om de 2 jaar spelen gehouden en de kleedkamer en het stadion bewaard geblevenIMG_0311Klaar voor de start!IMG_0318
Zelfs Jos liet zich uitdagen om de 100 meter hardlopend af te leggen. Hij kan zeggen dat hij dit in een olympisch stadion heeft gedaan!

IMG_0324
Er was ook nog een kleinschalig museum met heel veel interessante vondsten, zoals gouden sieraden, miniatuur speelgoed en gereedschap e.d. Grappig was dat ze een maquette gemaakt hadden van de opgraving en daar rennende paarden op gezet hadden met een stofwolkje achter de hoeven ( hele kleine watjes, haha) Een grappig detail.

IMG_0328IMG_0330

IMG_0335Zeus werd ook aanbeden maar deze tempel heeft ‘maar’ 70 jaar dienst gedaan

Nemea staat ook bekend om ‘ het bloed van Heracles’. Dat is de wijn die daar verbouwd wordt van de eeuwenoude druivensoort Agiorgitiko. Dat wordt dus tijd voor een wijnproeverij.
We kregen een speciale privé rondleiding en mochten 5 wijnen proeven. Dat was zeker heel geslaagd!

IMG_0342

IMG_0349

Van Nemea reden we via Tripoli en Sparta richting het strand. Het was nog wel 150 km, en ik had moeite om mijn ogen open te houden.
We kwamen in Githio terecht. Ook weer een prachtige camping. Waar we een paar dagen gaan relaxen aan zee

IMG_0355
7-5-2024

Hier in camping Githia gaat alles relaxed.

IMG_0364
We zijn wel naar het stadje Githia gefietst en hebben daar een heerlijk ijsje gegeten. IMG_0356IMG_0360Loop je ietsje verder het dorp in dan zie je echt heel veel verlaten huizen. Zo ontstaat de historie. Gewoon laten staan en niks mee doen. Krijg je vanzelf ouwe meuk.IMG_0362IMG_0363

1. Goorden:
    genoten van jullie reis
  2. Adrie:
    7 mei 2024
    Ziet er allemaal weer gaaf uit. Geniet lekker van jullie avontuur.
    Zal ik wel slakken vangen in onze tuin.....
  3. Brigitte:
    7 mei 2024
    Toptien hoor. En leuk om ook wat van de geschiedenis te lezen👍😃

Jouw reactie