Kings Canyon en Sequoia National Park

24 april 2015 - Sequoia National Park, California, Verenigde Staten

Woensdag 22 april
We kijken naar buiten en het is nog net zo grijs als toen het gister donker werd. Daar word je niet vrolijk van. We rijden de highway 1 af in de richting van Santa Cruz. We doen snel een rondje in de richting van de boardwalk. Die zijn er niet zoveel meer en dit is er een van. Het is niet druk en we hobbelen verder in de richting van Los Banos. Het is een mooie route door een agrarisch gebied. Er zijn langs de weg verschillende stalletjes die aardbeien en knoflookijs verkopen. Je moet het maar verzinnen. Maar ja in Berrrege eten ze ansjovisijs. We belanden uiteindelijk bij O'Neill forebay. Dat is ook weer een stuwmeer en de zon schijnt. We zoeken een plekje aan de waterkant. We sprokkelen wat hout voor vanavond. Het waait hard maar niet hard genoeg om een fikkie te stoken. De hoffotografe heeft een container binnenstebuiten gekeerd en nog wat pallethout gevonden. Het fikte lekker.
Donderdag 23 april
Op tijd uit de veren. We waren de enige camper die vannacht er gestaan heeft. Er waren nog wat mannen in een tentje maar die hebben we niet gezien. We vertrekken op tijd naar Fresno. De rit daar naar toe is mooi met veel akkerbouw. Er worden sinaasappels, olijven en veel amandels geteeld. Onderweg zie je borden over het watergebrek en dat dit tot werkeloosheid leidt wanneer hier niks aan gedaan wordt. Gebrek aan water is en wordt een groot probleem hier. Fresno is een stand met vergane glorie. Niet echt de moeite waard om te bezoeken. We slapen vannacht weer bij een Wallmart. Morgen gaan we naar kings canyon en sequoia national park.
Vrijdag 24 april
Vandaag gaan we weer eens een rondje natuur doen. Vanuit Fresno rijden we in de richting van de highway 180. Deze highway geeft toegang tot beide parken die aan elkaar grenzen. Het eerste stuk is vrij vlak waarna je de bergen in gaat. Het wordt steeds mistiger en op den duur zieke bijna geen hand voor ogen meer. De hoffotografe gaat steeds somberder kijken en vreest dat de dag voor mooie plaatjes de mist in zal gaan. We  stoppen bij de parkingang en twijfelen nog of we wel 20 dollar moeten betalen voor mist wat we in Nederland gratis kunnen krijgen. We kiezen voor het eerste. We gaan het park in in de richting van kings canyon. Je gelooft het of niet maar op het moment dat we de camper parkeren trekt de mist op en gaat de zon schijnen. We doen een kleine trail bij de generaal grant tree. Het is een verschrikkelijk mooi bos met joekels van sequoia bomen. 50 meter in hoogte en een omtrek van een meter of 40. Dat zijn echt wel grote bomen. De natuur is hier verschrikkelijk mooi. Maar dan moet volgens de hoffotografe wel de zon schijnen. We maken een praatje met een stelletje Amerikanen die met de camper aan het rondreizen zijn. Zij waren vanaf de zuidkant het park ingekomen en wij vanaf de westkant. Zij hadden onderweg sneeuw gehad. Ongelofelijk. In Fresno was het gister zeker 30 graden en hier sneeuwt het. We lopen door een omgevallen sequoia die vroeger als stal heeft gediend voor de soldaten die het park bewaakten toen het statepark geworden was. Hierna rijden we naar sequoia national park. Ook hier doen we een rondje. Ook hier gaat de zon weer schijnen en trekt net de mist op. Mooi toch. Daarna gaan we naar morro rock. Dat is een granieten rots die uitzicht biedt op de bergen van de Sierra Nevada. We klimmen de trap op naar boven. Dat is een aardige steile klim naar boven. De mist blijft hangen dus het uitzicht is niet wat het moet zijn maar het is niet anders. De klim naar boven is mooi om te doen. Het is inmiddels al tegen vijven en moeten nog een stukje tuffen om het park uit te gaan. We blijven niet in het park slapen. We rijden bij three rivers een recreatiepark van het Amerikaanse leger op. Dat is aan een stuwmeer gelegen en daar blijven we vannacht slapen. Het is een mooi plekje.