1/2/3/4-5-2024 Athene Marathon en Corinthie

4 mei 2024 - Glifáda, Griekenland

1-5-2024

We verlaten de haven en rijden richting Corintie we maken een omweg via Marathon.
De plek is belangrijk door de overwinning van de Grieken op de Persiers in 490 BCE. Een soldaat Pheidippides rende naar Athene om de overwinning te melden en viel dood neer, omdat hij 280 km gerend had.

IMG_0122

In 1921 werd officieel de lengte van de marathon vastgesteld op 42.195 meter. Precies de afstand vanaf het startpunt in Marathon, waar het gedenkteken staat, tot Panatheanic Stadium in Athene.

Traditioneel is 1 mei een feestdag in Griekenland. De eerste dag van mei wordt in het Grieks Protomagia genoemd. De komst van de lente en de bloemen wordt gevierd.

Bloemenkransen worden op de auto's gelegd of  aan de deuren van woningen en kapellen gehangen. Tevens is 1 mei de internationale dag van de arbeid "Men wenst elkaar op 1 mei Kalo Mina" (Dat doen ze eigenlijk op elke eerste dag van de maand)

we hebben overigens niet 1 bloemenkrans op een auto gezien

we reden door naar kanaal Korinthe. We zijn aan beide kanten van het kanaal geweest. Wel mooi om te zien!

IMG_0134IMG_0139

IMG_0149

We reden door naar Palaia Epidavros. We konden daar aan een baai staan met uitzicht op de stad

IMG_0157

IMG_0161Zelfs ‘s avonds

2-5-2024

IMG_0167Aan het eind van de baai een prachtig uitzicht. De poten van alle banken hebben maar 2 poten ipv 4. IMG_0164Dit is onze buitendouche. Lekker op ons gemak gedaan en ‘s middags gewandeld naar verschillende opgravingen in de buurtIMG_0173Hier oogsten ze het fruit niet meer. Inmiddels hangen er weer al jonge vruchten aan. Daarom hadden we verse sinaasappelsap onderweg. Heerlijk!IMG_0175Grote insecten!IMG_0182IMG_0180Weer prachtige doorkijkjes naar 2 kanten zag je zeeIMG_0183IMG_0163IMG_0184op dit plekje gaan we morgen zwemmen en Suppen Hier ligt een stad onder water.

3-5-2024

zo voor het eerst de sup mee We fietsen richting een camping waar de oude stad ligt die onder water verdwenen is. Dat kwam doordat de zeespiegel 1,5 meter steeg. Dan moeten er, volgens ons, veel meer steden in de Middellandse Zee verdwenen zijn.

IMG_0191IMG_0192

Het warme zonnetje liet nog even op zich wachten, want de strook bewolking dreef net over ons heen. Eindelijk scheen ze en de harde wind nam wat af. En inderdaad, 50 meter uit de kant,  lag de verdwenen stad, die je vanaf de sup goed kon zien. Zelfs oude stenen kookpotten zag je nog ingemetseld.
Een Nederlands stel met kinderen hebben de sup ook nog even gebruikt, zodat ze ook de stad konden zien.
‘s avonds zijn we de andere kant van de baai gaan wandelen.

IMG_0197IMG_0198IMG_0202

Het is zo’n mooi gebied dat we besloten hier nog 2 dagen te blijven, zodat we orthodox Pasen hier mee konden maken.
Om 8 uur ‘s avonds vond, vanaf de kerk, de processie plaats en zijn we met de stoet meegelopen.

IMG_0209IMG_0210IMG_0122
De mensen lopen met een kaars in de hand en de huizen hebben brandende kaarsen voor hun woning staan.

IMG_0218

4-5-2024

IMG_0123
vandaag doen we rustig aan. Want vanavond om 24.00 uur barst het feest los. Eerst gaan we een rondje fietsen (ik gewapend met stok natuurlijk, je weet maar nooit)
het is maar goed dat het weer niet zo mooi is, dan kunnen we alvast voorslapen.IMG_0220Mensen gaan om 23.30 uur naar de kerk om om 00.00 uur de wederopstanding te vieren. Dan gaan ze naar huis en maken met de walm van de kaarsvlam een kruis in de bovenkant van de deurpost.IMG_0221

Daarna gaan ze eten, feesten en wordt vuurwerk afgestoken.
Er kwam een kink in de kabel. We werden door de politie gevraagd om deze plaats te verlaten anders konden we een bekeuring krijgen van €300,00 Dat is een beetje veel

Het weer was toch minder Dus de spullen ingepakt en verder gereden.

IMG_0223

Mss de parkeerplaats bij het amfitheater.

IMG_0224

Hmm zag er niet zo aantrekkelijk uit. We reden door richting Lygourio Daar was een camperplaats. Wow het bleek ook nog heel luxe te zijn. Met alle voorzieningen gerund door een Duits echtpaar (deutsche grundluchkeit)

IMG_0227

1. Elly Deurloo:
    5 mei 2024
    Mooie plekjes! En leuk om je verhaaltjes te lezen. Top!
  2. Adrie:
    5 mei 2024
    Volgens mij moeten jullie dichtbij Atlantis geweest zijn!

Jouw reactie